Στο πλαίσιο του εγκεκριμένου προγράμματος ERASMUS+/Δράση ΚΑ1 με κωδικό  ID KA122-SCH-546B2D4B και τίτλο «Οικολογική και Διαπολιτισμική Ευαισθητοποίηση: Στρατηγικές και δράσεις στην σχολική μονάδα και την κοινωνία» που υλοποιεί το 3ο Γυμνάσιο Πτολεμαΐδας, ομάδα 8 εκπαιδευτικών του σχολείου με την συνοδεία του Διευθυντή του Σχολείου κ. Χαριζόπουλου Χαράλαμπου (ΠΕ82 Ηλεκτρολόγων) επισκέφθηκαν τη Λεμεσό της Κύπρου από τις 10 Δεκεμβρίου έως τις 17 Δεκεμβρίου 2022.

Βασικοί στόχοι του προγράμματος ήταν:

1) Η βελτίωση της περιβαλλοντικής συνείδησης, μέσα από την αποτελεσματική και ποικιλόμορφη Περιβαλλοντική Εκπαίδευση.

2) Η γνωριμία με σχολικά μοντέλα για την ενσωμάτωση προσφύγων και άλλων μειονεκτουσών ομάδων

στο σχολικό περιβάλλον και την κοινωνία

3) Η γνωριμία με το περιεχόμενο της Νέας Περιβαλλοντικής Πολιτικής του Υπ. Παιδείας της Κύπρου σε

όλες τις Βαθμίδες της Εκπαίδευσης.

4) Η δυνατότητα συνεργασίας των Εθνικών και Τοπικών Αρχών με την Εκπαιδευτική Κοινότητα σε θέματα προαγωγής της περιβαλλοντικής συνείδησης στα σχολεία.

4) Η συμμετοχή σε καινοτόμες δράσεις, ενημερωτικές εκδηλώσεις στους τομείς της

προστασίας της Φύσης και της βιοποικιλότητας,

5) Η ενημέρωση σχετικά με τις υποδομές και το περιεχόμενο της εκπαίδευσης που παρέχεται

από τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στην Κύπρο.

6) Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση προωθητικών εκστρατειών και δράσεων για το

Περιβάλλον.

7) Η γνωριμία με τις βασικές αρχές της πολυπολιτισμικής Εκπαίδευσης και ο ρόλος του σχολείου σε αυτήν.

8) Η γνωριμία με τα διάφορα μοντέλα διαχείρισης πολυπολιτισμικών Εκπαιδευτικών

Μονάδων.

9) Η γνωριμία με  το νομικό πλαίσιο της ΕΕ στα θέματα ένταξης προσφύγων.

10)  Η εργαστηριακή εφαρμογή των σχετικών θεμάτων που άπτονται με την κινητικότητα.

11) Η γνωριμία με τα αξιοθέατα της Λεμεσού και των γύρω περιοχών.

Κατά την διάρκεια της κινητικότητας οι συμμετέχοντες παρακολούθησαν μια σειρά από σεμινάρια και δραστηριότητες, οι οποίες ενίσχυσαν τις γνώσεις και την πρακτική εφαρμογή των θεωρητικών εννοιών μέσω σεναρίων παιχνιδιού ρόλων που μπορούν να εφαρμοστούν περαιτέρω στην τάξη, όπως:

– Βασικές έννοιες του πολιτισμού και της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης

– Προετοιμασία Διαπολιτισμικής Μονάδας

– Διαπολιτισμική εκπαίδευση και γλωσσική διδασκαλία

– Στόχοι πολυπολιτισμικής εκπαίδευσης / Μοντέλα διαχείρισης για πολυπολιτισμικές εκπαιδευτικές μονάδες

– Η σημασία της ένταξης

-Καθώς και η ανάπτυξη Επαγγελματικών, Γλωσσικών, Οργανωτικών, Επικοινωνιακών δεξιοτήτων.

Ειδικότερα το πρόγραμμα εκπαίδευσης στην Κύπρο περιλάμβανε μια σειρά σεμιναριακών και εργαστηριακών μαθημάτων καθώς και τεχνικές επισκέψεις σε επιστημονικές περιβαλλοντικές οργανώσεις με σημαντική δράση στον τομέα τους.
Αναλυτικά για τον τομέα της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης έχουν υλοποιηθεί οι εξής δράσεις:
1. Σεμινάριο με Θέμα: Το Κυπριακό Σύστημα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στα Σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
2.Σεμινάριο με Θέμα: Προώθηση του Περιβάλλοντος και της Αειφόρου Ανάπτυξης στην τυπική, μη τυπική και άτυπη εκπαίδευση
3. Σεμινάριο με Θέμα: Καινοτόμες Περιβαλλοντικές Δραστηριότητες μέσα και με τα σχολεία
4. Σεμινάριο με Θέμα: Αρχές σχεδιασμού και υλοποίησης εκστρατειών για το Περιβάλλον
5. Σεμινάριο με Θέμα: Οι παρεμβάσεις της Τ. Αυτοδιοίκησης στην βελτίωση της περιβαλλοντικής συνείδησης των δημοτών, συνεργασίες με τα σχολεία σε περιβαλλοντικές εκστρατείες
6. Επίσκεψη στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ακρωτηρίου
7. Σεμινάριο με Θέμα: Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και δράσεις σε επίπεδο σχολικής Μονάδας στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
8. Σεμινάριο με Θέμα: Το Πρόγραμμα ECO SCHOOLS 2122 Για τον Τομέα της υποδοχής και Ένταξης Προσφύγων
9. Σεμινάριο με Θέμα: Βασικές έννοιες του πολιτισμού και της Διαπολιτισμικής εκπαίδευσης
• Στερεότυπα-προκαταλήψεις-σχολική βία
• Σημασία της διαπολιτισμικής επικοινωνίας
• Ο ρόλος του σχολείου στη διαμόρφωση πολυπολιτισμικής συνείδησης
• Πολιτιστική εν συναίσθηση, στα άδυτα ενός άλλου πολιτισμού
10. Σεμινάριο με Θέμα: Διαπολιτισμική προετοιμασία Μονάδας
• Ο ρόλος του σχολείου
• Οργάνωση στο σχολείο
• Πολιτικές ένταξης και διαχωρισμού
• Επίλυση καθημερινών διαφορών
• Η σχέση δασκάλου-μαθητή-γονέα
11. Σεμινάριο με Θέμα: Μοντέλα διαχείρισης πολυπολιτισμικών εκπαιδευτικών μονάδων
• Το αφομοιωτικό μοντέλο
• Το μοντέλο της ενσωμάτωσης
• Το πολυπολιτισμικό μοντέλο
• Αντιρατσιστικό μοντέλο
• Διαπολιτισμικό μοντέλο
• Ατομική υποστήριξη παιδιών μειονότητας, μεταναστών και προσφύγων, Ρομά Συμπληρωματική εκπαίδευση , καλές
πρακτικές
12. Σεμινάριο με Θέμα: Η σημαντικότητα της ένταξης
• Ευρωπαϊκό Νομικό πλαίσιο κατά των διακρίσεων
• Οδηγία του Συμβουλίου περί της εφαρμογής της ίσης μεταχείρισης προσώπων ανεξάρτητα από τη φυλετική ή εθνική
τους καταγωγή /* COM/99/0566 τελικό – CNS 99/0253 */
• Εργαστήρι (ERCI) Kαλές πρακτικές, παίξιμο ρόλων.

Οι πολιτιστικές επισκέψεις στην Πάφο, στη Λευκωσία καθώς και στη Λάρνακα ήταν ουσιαστικής σημασίας για να γνωρίσουμε την ιστορία της Κύπρου μέσα από τα μνημεία της, τους αρχαιολογικούς της χώρους και τα μουσεία της, την ιστορία της διαχρονικά που φτάνει μέχρι την αγγλοκρατία και οδηγεί στη σύγχρονη Ευρωπαϊκή Κύπρο. Όλη αυτή η βιωματική γνώση λειτούργησε πολλαπλασιαστικά προς τους μαθητές με την επιστροφή στη σχολική μονάδα.

Επιλέχθηκε ως χώρα προορισμού η Κύπρος με τα εξής κριτήρια: είναι χώρα όπου δεν απαιτείται υψηλό επίπεδο στην ξένη γλώσσα. Η ελληνική γλώσσα θα βοηθήσει τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς να κατανοήσουν καλύτερα και βαθύτερα την εκπαίδευση που θα λάβουν, αφού επίπεδο γλωσσομάθειας μεταξύ των εκπαιδευτικών του σχολείου δεν είναι σε ικανοποιητικά επίπεδα -Είναι κοντά στα δεδομένα της ελληνικής κουλτούρας -Έχει αρχίσει να αντιμετωπίζει ήδη από τις αρχές του 1995 μέχρι και σήμερα, αντίστοιχες καταστάσεις με το κλείσιμο και την περιβαλλοντική αποκατάσταση 24 μεταλλείων Χαλκού, Χρωμίτη και κυρίως Αμιάντου. Επιπλέον έχει αντιμετωπίσει και τις κοινωνικές και οικονομικές συνέπειες από το κλείσιμο των μεταλλείων, έχοντας δώσει νέες προοπτικές ανάπτυξης της τοπικής κοινωνίας.

Κοινή πεποίθηση όλων των συμμετεχόντων είναι η απόλυτη επιτυχία του προγράμματος καθώς:

  • Υπήρξε γνωριμία με έννοιες και μεθόδους εκπαίδευσης, ενισχύθηκαν γνώσεις και έγινε πρακτική εφαρμογή των θεωρητικών εννοιών
  • Η συμμετοχή στα σεμινάρια ενίσχυσε τις γνώσεις και την πρακτική εφαρμογή των θεωρητικών εννοιών μέσω σεναρίων παιχνιδιού ρόλων που μπορούν να εφαρμοστούν περαιτέρω στην τάξη.
  • Η εξάσκηση μέσω παιχνιδιού ρόλων βοήθησε την ομάδα να αναπτύξει τις εκπαιδευτικές της δεξιότητες
  • Οι επισκέψεις ενίσχυσαν την κοινωνικότητα με άτομα από άλλη ευρωπαϊκή χώρα, ανέπτυξαν την αυτοπεποίθηση και υπευθυνότητα κατά την εκπαίδευση. Ανέπτυξαν χαρακτήρα σε ένα πειθαρχημένο και φιλικό περιβάλλον. Τέλος έδωσαν ευκαιρία για παραγωγικές συζητήσεις σε ένα ευρωπαϊκό περιβάλλον με πολιτιστική πολυμορφία και συνολικά συνέβαλαν αποφασιστικά στην επίτευξη των στόχων του προγράμματος.

Πτολεμαΐδα 25 / 04 / 2023

Ο  Διευθυντής του 3ου Γυμνασίου Πτολεμαΐδας

ΧΑΡΙΖΟΠΟΥΛΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ