Τα έργα που πριν από λίγους μήνες είχαν συγκεντρώσει τη κατάλληλη βαθμολογία ήταν μεταξύ άλλων η ηλεκτρική διασύνδεση Euroasia Interconnector Iσραήλ- Κύπρος- Ελλαδα, η μονάδα αντλησιοταμίευσης στην Αμφιλοχία της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, (είναι ενταγμένη στα έργα PCI από το 2013), η μονάδα αποθήκευσης Ptolemaida BESS, ισχύος 250 MW της Eunice στην Πτολεμαΐδα και η διασύνδεση Ελλάδας – Αιγύπτου, GREGY.

Κάθε έργο που εντάσσεται στη σχετική λίστα, η οποία ανανεώνεται κάθε δύο χρόνια, μπορεί να ζητήσει επιχορήγηση από το Conecting European Facility μεχρι του 50% του συνολικού κόστους των μελετών του.

Συνολικά, τα έργα διασυνδέσεων και αποθήκευσης εκείνης της πρώτης λίστας ήταν λίγο κάτω από 20. Στην πρώτη θέση της προκαταρκτικής short list είχε βρεθεί η ηλεκτρική διασύνδεση μεταξύ St. Peter (Αυστρίας) και Pleinting (Γερμανίας), καθώς και η κατασκευή Γραμμής Μεταφοράς Υπερυψηλής Τάσης που θα συνδέει την Ουκρανία με τη Πολωνία.

Ανάμεσα στα εμβληματικά έργα ελληνικού ενδιαφέροντος, ήταν και οι δύο προωθούμενες διασυνδέσεις, τόσο αυτή μεταξύ Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ (Euroasia interconnector), όσο και εκείνη μεταξύ Ελλάδας – Αιγύπτου (GREGY).

Στην περίπτωση του πρώτου, καταβάλλονται προσπάθειες για να ωριμάσει και το σκέλος Κύπρου – Ισραήλ, εξ ου και η χθεσινή telco με πρωτοβουλία του ισραηλινού υπ. Ενέργειας για να συζητηθεί η μελέτη κόστους-οφέλους του έργου (CBA), η οποία αποτελεί προαπαιτούμενο για τη συμφωνία διασυνοριακής κατανομής κόστους του project (Cross Border Cost Allocation-CBCA). Και έχει την δική του αξία το γεγονός ότι παρά το πόλεμο και τη δύσκολη κατάσταση που βιώνει το Ισραήλ, κινητοποιείται το υπουργείο Ενέργειας της χώρας και επιχειρεί να επισπεύσει τις διαδικασίες. Είναι ενδεικτικό του γεγονότος ότι θέλουν οπωσδήποτε να γίνει το τμήμα Κύπρος-Ισραήλ.

Σε ότι αφορά το δεύτερο, τη διασύνδεση Ελλάδας – Αιγύπτου, η Elica του Ομίλου Κοπελούζου, αναμένει την ένταξη του έργου στη λίστα, προκειμένου μετά να σπεύσει στο Conecting European Facility για να αιτηθεί ενίσχυσης για τις μελέτες. Την περιβαλλοντική, του final engineering και την πιο δύσκολη και κοστοβόρα όλων, τη «seabed mapping», αυτή που αφορά την απεικόνιση του βυθού με ειδικό σκάφος κατά μήκος της υποθαλάσσιας διαδρομής των 954 χιλιομέτρων.

Η εκτιμώμενη διάρκεια της μελέτης είναι ένα 6μηνο στο καλό σενάριο, η εύρεση του κατάλληλου πλοίου θα γίνει με διαγωνισμό, ενώ τα μεγάλα βάθη, όπως αυτά της Αν. Μεσογείου, απαιτούν τεχνογνωσία και εμπειρία που διαθέτουν ελάχιστες εταιρείες παγκοσμίως.

Η βαθμολογία των PMI/ PCI προκύπτει από μια νέα μεθοδολογία της Κομισιόν, στη βάση πέντε κριτηρίων: Καταρχήν, είναι το χρηματοοικονομικό κριτήριο, δηλαδή τα οφέλη που συνεπάγονται για την ΕΕ σε σχέση με τα κόστη τους, και στη συνέχεια κατά πόσο συμβάλλουν στην ευστάθεια του ηλεκτρικού δικτύου της ΕΕ, στην μείωση των εκπομπών ρύπων, στην ενίσχυση της διασυνδεσιμότητας και στην άρση της ηλεκτρικής απομόνωσης κάποιας χώρας της Ένωσης.

energypress.gr