ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ «Φορολογικές παρεμβάσεις για την ενίσχυση της αναπτυξιακής διαδικασίας της ελληνικής οικονομίας, ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία των Οδηγιών (ΕΕ) 2017/1852, (ΕΕ) 2018/822, (ΕΕ) 2020/876, (ΕΕ)2016/1164, (ΕΕ) 2018/1910 και (ΕΕ) 2019/475, συνεισφορά Δημοσίου για την αποπληρωμή δανείων πληγέντων δανειοληπτών λόγω των δυσμενών συνεπειών της νόσου COVID-19 και άλλες διατάξεις».
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΜΑΝΑΤΙΔΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, αγαπητοί συνάδελφοι, από όλες τις μεριές των εδράνων τις τελευταίες μέρες καταδείχθηκε έμπρακτα ότι όταν μια κυβέρνηση εργάζεται με μέθοδο, προληπτικά, με στόχευση και με μια στόχευση η οποία κοιτάει στο αποτέλεσμα, τότε αυτό το αποτέλεσμα την δικαιώνει και αναφέρομαι βέβαια στα 72 δισεκατομμύρια ευρώ.
Και για να μην βιαστεί κανείς να πει οτιδήποτε, θα πω εγώ ότι θα βρίσκονται στη διάθεση της κοινωνίας, αλλά και της οικονομίας για τα επόμενα επτά χρόνια και βέβαια ότι αποτελούν μια σημαντική επιτυχία για τη χώρα μας και προσωπικά του ίδιου του Πρωθυπουργού. Αναφέρθηκε το πρωί και στην επιστολή η οποία είχε γίνει μαζί με άλλους αρχηγούς κρατών.
Η συμμετοχή βέβαια των επιχορηγήσεων είναι σχετικά ανεβασμένη. Αυτό είναι πολύ σημαντικό και βέβαια επίσης είναι σημαντικό το ότι ο Πρωθυπουργός της χώρας είπε ότι αυτό που θα πρέπει να κάνουμε από εδώ και μετά, να εργαστούμε με σχέδιο και υπευθυνότητα. Να προσθέσω εγώ ότι κάθε δαπάνη θα πρέπει να αποτελεί επένδυση που υπακούει σε ένα σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης, με στόχο την επίτευξη υψηλής, έξυπνης και δίκαιης ανάπτυξης, που θα έχει σαν αποτέλεσμα τη μετάβαση της κοινωνίας σε μια κατάσταση συνοχής και τη μετάβαση της οικονομίας σε μια κατάσταση με πολλές και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας.
Προσοχή, όμως, δεν θα πρέπει να γίνουμε οπαδοί της απορροφητικότητας, αλλά της αποδοτικότητας και αυτό μπορεί να γίνει πράξη με τη συμβολή του αναγκαίου διοικητικού και θεσμικού πλαισίου και επομένως βασικός στόχος θα πρέπει να είναι η αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος ειδικά σε κρίσιμες οικονομικά συγκυρίες.
Tο σχέδιο νόμου, λοιπόν, αυτό το εξυπηρετεί με απόλυτο τρόπο. Το σχέδιο νόμου είναι μέρος ενός ευρύτερου μεταρρυθμιστικού σχεδίου του οικονομικού επιτελείου, δηλαδή, της Κυβέρνησης. Αποδεικνύει ότι το Υπουργείο Οικονομικών συνεχίζει με υπευθυνότητα, με μεθοδικότητα το μεταρρυθμιστικό έργο της Κυβέρνησης ακόμα και σε δύσκολες συνθήκες.
Θυμίζω ότι προηγήθηκαν δύο σημαντικά νομοσχέδια στα οποία μάλιστα επιτεύχθηκε θαυμαστή σύγκλιση απόψεων. Το ένα είναι ο νόμος 4701 για τη χορήγηση των μικροχρηματοδοτήσεων. Θα δούμε στο επόμενο διάστημα το πόσο ευεργετικός θα είναι. Το δεύτερο είναι ο νόμος 4706 για την εταιρική διακυβέρνηση ανωνύμων εταιρειών, όπου μεταξύ αυτών τα συμφέροντα των οποίων εκπροσωπεί είναι και οι μικρομέτοχοι των εταιρειών αυτών.
Να θυμίσω επίσης ότι το πρόγραμμα «ΗΡΑΚΛΗΣ» βρίσκεται σε φάση κινητικότητας. Ήδη οι τράπεζες ετοιμάζονται να το αξιοποιήσουν και αυτό θα σημαίνει στην πράξη ότι θα έχουμε εξοικονόμηση τουλάχιστον 30 δισεκατομμυρίων ευρώ από τα κόκκινα δάνεια συμβάλλοντας στην εξυγίανση του τραπεζικού συστήματος.
Η χρησιμότητα επιμέρους ρυθμίσεων είναι προφανής. Το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου περιέχει ρυθμίσεις με αναπτυξιακή διάσταση και αποτυπώνει τον πυρήνα της πολιτικής αυτής της Κυβέρνησης που είναι η μείωση των φόρων και επομένως η αύξηση του εισοδήματος. Η απάντηση σε όλους αυτούς που έλεγαν τις προηγούμενες ημέρες ότι είναι πελατειακό με καλυμμένες φωτογραφικές και ρουσφετολογικές διατάξεις είναι η εξής.
Είναι πελατειακό και ρουσφετολογικό το μέτρο της κατάργησης της αυτοτελούς φορολόγησης των χρηματικών γονικών παροχών και δωρεών από τους γονείς στα τέκνα; Είναι πελατειακό και ρουσφετολογικό μέτρο η απαλλαγή ειδικά για το φορολογικό έτος 2019 από το τέλος επιτηδεύματος για τους αγρότες και τους αλιείς της παράκτιας αλιείας; Είναι πελατειακό και ρουσφετολογικό μέτρο η εξώδικη επίλυση εκκρεμών φορολογικών διαφορών ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας με τον τρόπο που προβλέπεται;
Είναι επίσης ρουσφετολογικό και πελατειακό μέτρο η μείωση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος για το έτος 2019, των νομικών και φυσικών προσώπων που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και έχουν πληγεί βάναυσα από την πανδημία; Είναι επίσης ρουσφετολογική η συνεισφορά του δημοσίου για την αποπληρωμή δανείων με εμπράγματες εξασφαλίσεις στην κύρια κατοικία για δανειολήπτες που έχουν πληγεί από τις δυσμενείς συνέπειες του κορωνοϊού;
Όλα αυτά αναλύονται πολύ εκτενώς στο σχέδιο νόμου το οποίο όλοι έχουμε διαβάσει και όλοι έχουμε συζητήσει επ’ αυτού και δεν χρειάζεται να αναλύσω περισσότερα από τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις. Θα αναφερθώ στο άρθρο 9 με βάση το οποίο ενεργοποιείται ένα σύστημα προοδευτικής φορολόγησης των επιβατικών αυτοκινήτων. Μειώνεται το τέλος ταξινόμησης των υβριδικών αυτοκινήτων και καταργείται το λεγόμενο ιστορικό τέλος.
Αναφέραμε νωρίτερα για την επιτροπή, για την επίλυση με εξωδικαστικό τρόπο των φορολογικών διαφορών. Είναι περιττό να αναφέρω για τη χρησιμότητα του άρθρου 18 όπου μειώνεται η προκαταβολή φόρου εισοδήματος για το φορολογικό έτος 2019 των νομικών προσώπων και των φυσικών προσώπων που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, βέβαια ανάλογα με το εύρος της μείωσης του κύκλου εργασιών.
Επίσης, να πω τα θετικά σημεία του προγράμματος «ΓΕΦΥΡΑ» σύμφωνα με το οποίο επιβραβεύονται για πρώτη φορά οι συνεπείς δανειολήπτες με εξυπηρετούμενα δάνεια που επλήγησαν κι αυτοί από την υγειονομική κρίση. Καλύπτονται πολλαπλάσιοι δανειολήπτες σε σχέση με το αρχικό πλαίσιο της προηγούμενης κυβέρνησης.
Περιορίζεται ο κίνδυνος δημιουργίας μιας νέας γενιάς κόκκινων δανείων. Στόχος μέσα από αυτές τις ρυθμίσεις είναι η προστασία των ευάλωτων νοικοκυριών, χωρίς περιθώρια όμως να εκμεταλλευθούν το πλαίσιο αυτό οι στρατηγικοί κακοπληρωτές. Ταυτόχρονα όχι μόνο να διατηρηθεί η αναγκαία κουλτούρα πληρωμών αλλά και να ενισχυθεί.
Επιτρέψτε μου στο σημείο αυτό να συγχαρώ και την Κυβέρνηση για τις δύο εμβληματικές κινήσεις που πέρα από την οικονομική τους αξία έχουν και ισχυρή αξία ως μηνύματα. Πρώτο μήνυμα: ιστορική μνήμη για τους αγωνιστές στην Κύπρο. Είπαμε για τα 200 ευρώ το μήνα γι’ αυτούς οι οποίοι αγωνίστηκαν στις κρίσεις του 1964, 1967 και 1974. Επίσης, το δεύτερο μήνυμα είναι η απόδοση τιμής στους συνταξιούχους, τόσο γιατί η καταβολή των διαφορών στις συντάξεις θα γίνει για όλους αναδρομικά, όσο και γιατί θα γίνει εφάπαξ.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, με το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου αποδεικνύεται για ακόμη μία φορά ότι ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και η Κυβέρνηση είναι συνεπείς στις δεσμεύσεις τους και συνεχίζουν το μεταρρυθμιστικό τους έργο με στόχο τη στήριξη της αγοράς εργασίας, την τόνωση της ρευστότητας των επιχειρήσεων, την προσέλκυση νέων επενδύσεων, την ενίσχυση τελικά της οικονομικής και κοινωνικής συνοχής.
Ακόμη και μέσα στη δίνη της πανδημίας η Κυβέρνηση με σκληρή δουλειά στέκεται στο πλευρό της κοινωνίας που δοκιμάζεται ποικιλοτρόπως υιοθετώντας μέτρα με κοινωνικό και αναπτυξιακό πρόσημο. Χιλιάδες πολίτες και επιχειρήσεις βλέπουν τον εαυτό τους στο παρόν σχέδιο νόμου και αντιλαμβάνονται τις θετικές προβλέψεις του, άσχετα τι αναφέρθηκε προηγούμενα ή από τους προηγούμενους ομιλητές. Είναι επομένως ένα ρεαλιστικό σχέδιο. Λύνει προβλήματα και δημιουργεί προοπτικές.
Με τις σκέψεις αυτές καλώ όλους να υπερψηφίσουν το παρόν σχέδιο νόμου γιατί πραγματικά ισχύει αυτό που είπα νωρίτερα. Δίνει προοπτικές στην ελληνική οικονομία, στα νοικοκυριά και στις επιχειρήσεις. Σας ευχαριστώ.
Γραφείο Τύπου, Γιώργος Αμανατίδης
Βουλευτής Ν. Κοζάνης – ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ