kozanipress

Μια θέση στα PCI διεκδικεί για πρώτη φορά η επέκταση του αγωγού Δ. Μακεδονίας προς Ήπειρο και …Ιταλία – Στη νέα λίστα και τα έργα του Hydrogen Backbone μέχρι Γερμανία

Με σημαντικό ελληνικό «ενδιαφέρον» αναμένεται να εκκινήσει η συζήτηση για την νέα -7η- λίστα των Έργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI) με τον ΔΕΣΦΑ, όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες, να επιδιώξει να εντάξει στη κατηγορία αυτή, την προέκταση του αγωγού Δυτικής Μακεδονίας προς τις δυτικές ακτές της χώρας με την προοπτική μελλοντικής σύνδεσης με τον αγωγό υδρογόνου προς την Ιταλία. Σημειώνεται ότι το έργο αναφέρεται ήδη στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του Διαχειριστή για την περίοδο 2024-2033 ενώ έχει ήδη συμπεριληφθεί στο TYDP του ENTSOG.

Ειδικότερα, το Πρόγραμμα Ανάπτυξης αναφέρει ότι ο αγωγός Υψηλής Πίεσης προς την Δυτική Μακεδονία «έχει σχεδιαστεί και κατασκευαστεί ως αγωγός με δυνατότητα μεταφοράς H2 έως και 100%, σύμφωνα με το σχέδιο απανθρακοποίησης του ΔΕΣΦΑ και τα υφιστάμενα σχέδια για την ανάπτυξη της παραγωγής υδρογόνου στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας.

Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, η προοπτική ένταξης του έργου επέκτασης στην λίστα των PCI βρίσκεται στο στάδιο των συζητήσεων, ωστόσο, αναμένεται να καταλήξει το επόμενο διάστημα, δεδομένου ότι στα πλαίσια των PCI Days, αρχές Νοεμβρίου υποβάλλονται τα σχετικά αιτήματα από τους Διαχειριστές. Να προσθέσουμε ότι το έργο σχεδιάζεται να γίνει σε συνεργασία με τον Ιταλό Διαχειριστή.

Backbone στα PCI

Ανάλογο ενδιαφέρον και κινητικότητα για την προώθηση έργων υδρογόνου εντοπίζεται και στη «νοητή γραμμή» του European Hydrogen Backbone, της ευρωπαϊκής «ραχοκοκαλιάς» που θα ξεκινάει από την Ελλάδα και θα φτάνει στη Γερμανία, με όλους τους Διαχειριστές να εξετάζουν την ένταξη των έργων τους στην νέα ευρωπαϊκή λίστα των PCI.

Οι σχετικές προθέσεις επιβεβαιώθηκαν εκ νέου στη πρόσφατη συνάντηση στα πλαίσια του CESEC στις Βρυξέλλες και πλέον, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, θα πρέπει να θεωρείται βέβαιη η προώθηση του European Hydrogen Backbone τόσο με την υλοποίηση αμιγώς νέων έργων όσο και με ανασχεδιασμό (repurposed) υφιστάμενων υποδομών, ώστε να μεταφέρουν υδρογόνο.

Όπως προαναφέρθηκε στις αρχές του επόμενου μήνα και συγκεκριμένα στις 4-5 Νοεμβρίου προγραμματίζονται οι εκδηλώσεις των PCI Days, όπου και σηματοδοτούν την υποβολή των αιτημάτων, προκειμένου στη συνέχεια να ακολουθήσουν cost-benefit analysis από τους Διαχειριστές ως τον Μάρτιο του 2025 περίπου. Οι μελέτες θα εξεταστούν από τον ENTSO-G προκειμένου να βγουν τα προκαταρκτικά αποτελέσματα της νέας λίστας στις αρχές του επόμενου καλοκαιριού. Να συμπληρώσουμε τέλος ότι η συζήτηση ενόψει των PCI Days αφορά και τα ήδη ενταγμένα έργα προκειμένου να παραμείνουν και στο νέο κατάλογο με τα έργα Κοινού/Αμοιβαίου Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος.

Σε κάθε περίπτωση, αξίζει να σημειωθεί ότι εν συνόλω ο σχεδιασμός ανάπτυξης και αξιοποίησης των υποδομών αερίου είτε ως έχουν σήμερα είτε μελλοντικά για την διαμετακόμιση υδρογόνου τελούν υπό την αίρεση του απρόβλεπτου παράγοντα «Τουρκία».

Αναλυτικότερα, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές που παρακολουθούν εκ του σύνεγγυς την αγορά, η Τουρκία εξελίσσεται σε καθοριστική παράμετρο με ειδική βαρύτητα στην περιοχή καθώς αν εξελιχθεί σε hub αερίου για την ΝΑ Ευρώπη ρωσικής προέλευσης, μεταξύ άλλων, αερίου τότε διαμορφώνει άλλους όρους για το ευρωπαϊκό δίκτυο αερίου, πράγμα που προοδευτικά ακουμπάει και τα σχέδια υδρογόνου.

Αυτή την στιγμή, όπως μεταφέρουν οι ίδιες πηγές, η ευρωπαϊκή αγορά έχει πλημμυρίσει ρωσικό αέριο έναντι άλλης προέλευσης λόγω της σημαντικά ανταγωνιστικότερης τιμής που έχει, γεγονός που ενδέχεται να γίνει πολύ περισσότερο, μέσω Τουρκίας, με τον νέο χρόνο, όντας η γείτονα χώρα, η μόνη πηγή ρωσικού αερίου προς την Ευρώπη, αν καταλήξει οριστικά και αμετάκλητα χωρίς ανανέωση η συμφωνία Ρωσίας-Ουκρανίας.

energypress.gr