Θα ξεκινήσουμε με τα δημοσκοπικά ευρήματα:
# Δημοφιλία Κυριάκου στο ζενίθ.
# Πρόθεση ψήφου, 20 μονάδες πάνω από τον ΣΥΡΙΖΑ.
# Διπλωματική τακτική στο ελληνο-τουρκικό, αρίστη.
# Νομοθετικό έργο, που δίνει ανάσα στους πολίτες.
# Πανδημία, διαρκείς θετικές παρεμβάσεις.
Για όλα τα παραπάνω, θα περίμενε κάποιος να υπάρχει απόλυτο προβάδισμα σε όλους τους τομείς της δημόσιας ζωής του τρόπου διακυβέρνησης, δηλαδή της διακυβέρνησης μέσω του επιτελικού κράτους.
Είναι όμως έτσι, ή υπάρχουν κι άλλα ευρήματα που δείχνουν ότι υπάρχουν τομείς που αυτός ο τρόπος διακυβέρνησης δεν ικανοποιεί τους πολίτες;
Όπως είναι γνωστό, η διακυβέρνηση της χώρας γίνεται μέσω των διαδικασιών του επονομαζόμενου «επιτελικό κράτος», που εισηγήθηκε ο κ. Γιώργος Γεραπετρίτης και αποδέχθηκε ο πρωθυπουργός Κυριάκος.
Η δομή του είναι γνωστή: Οι γενικοί διευθυντές, οι γενικοί γραμματείς, οι υφυπουργοί, πλαισιωμένοι από τεχνοκρατικά στελέχη, επεξεργάζονται νομοσχέδια, τα θέτουν υπ’ όψιν του αρμοδίου υπουργού, ο φάκελος πηγαίνει στο Μέγαρο Μαξίμου, όπου ο κ. Γ. Γεραπετρίτης (κυρίως) και εν μέρει ο κ. Γρ. Δημητριάδης, επεξεργάζονται το υλικό, το θέτουν υπ’ όψιν του πρωθυπουργού –αν απαιτείται(;)– και η τελική απόφαση βαίνει προς υλοποίηση είτε μέσω Βουλής είτε μέσω των υπουργείων και των φορέων, αν υπάρχει ήδη θεσμικό πλαίσιο.
Η διαδικασία αυτή, μέχρι σήμερα, που σημειώνει θετικά αποτελέσματα, έχει όμως και τα «απόνερά» της, αφού ο κύκλος που λαμβάνει τις σχετικές αποφάσεις είναι πάρα πολύ μικρός.
Στις αποφάσεις αυτές δεν συμμετέχουν πρόσωπα που έχουν επαφή με τη βάση της παράταξης, ούτε υπάρχει πληροφόρηση για τις τάσεις που συζητούνται στα συλλογικά σώματα αυτής, με επακόλουθο σε κάποιους τομείς να παρουσιάζονται αποτελέσματα που δεν συμβαδίζουν με τις δημοσκοπήσεις και βεβαίως δεν συμβαδίζουν με την καθολική πολιτική κυριαρχία της κυβέρνησης.
Αν μάλιστα ληφθεί υπ’ όψιν ότι οι τοπικές κομματικές οργανώσεις (ΝΟΔΕ, Επιμελητήρια, Συνδικαλιστικοί φορείς κ.λπ.) από την επόμενη ημέρα των εκλογών του Ιουλίου 2019, όχι απλά υπολειτουργούν αλλά οι περισσότερες βρίσκονται σε κατάσταση διάλυσης, τότε η επαφή της κυβέρνησης με τη βάση της παράταξης κυμαίνεται από ισχνή έως ανύπαρκτη.
Ας προχωρήσουμε όμως στην απεικόνιση κάποιων παραδειγμάτων που θα κάνουν κατανοητή την παραπάνω ανάλυση.
Α) Τομέας «Δικαιοσύνη»
Με την κυβέρνηση να βρίσκεται δημοσκοπικά στο pick της πορείας της, στις πρόσφατες εκλογές της Ένωσης Δικαστών & Εισαγγελέων –εκλογές που σαφώς έχουν και πολιτικό χαρακτήρα–, η ΝΔ εξέλεξε τρεις «εκπροσώπους» και ο αριστερός κλάδος (ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ) δώδεκα(!!!).
Το αποτέλεσμα αυτό δείχνει ότι συγκεκριμένες θέσεις, αλλά κυρίως οδηγίες του επιτελικού κράτους δεν «ακούγονται» καλά από τα όργανα της Δικαιοσύνης.
Δικαστικές υποθέσεις, όπως η τραγωδία στο Μάτι, με την ατιμωρησία των υπευθύνων, η απραξία των αρεοπαγιτών στην περίπτωση της σκευωρίας της Novartis –ας μην ξεχνάμε ότι η κα Τουλουπάκη που διέσυρε 10 πολιτικά πρόσωπα εξακολουθεί να «βασιλεύει» στην Εισαγγελία Διαφθοράς–, η απόφαση του κ. Τσιάρα να αυξήσει τον αριθμό των προέδρων Εφετών, και διάφορες άλλες αστοχίες, δημιούργησαν το κλίμα ώστε το σκορ στις εκλογές να είναι 12-3, αποτέλεσμα που υποσκάπτει την αξιοπιστία της κυβέρνησης.
Σε ένα άλλο σημερινό ρεπορτάζ, στην ηλεκτρονική μας έκδοση iapopsi.gr, περιγράφεται με σαφήνεια ο «κλοιός» του Πρωτοδικείου Αθηνών, με συμμετόχους δήθεν φιλικούς προς την κυβέρνηση δικαστές σε αγαστή συνεργασία με τους «εκπροσώπους» στον δικαστικό κλάδο επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, όπως οι κυρίες Βασ. Θάνου, Ξένη Δημητρίου, οι κ.κ. Ηλ. Ζαγοραίος, Θαν. Μαρνέρης κ.λπ., και οι οποίοι έχουν φροντίσει ώστε να τοποθετηθούν «ημέτεροι» σε όλες τις επιτελικές θέσεις των συμβουλίων των Πρωτοδικείων.
Β) Τομέας «Μεταναστευτικό»
Στο Μεταναστευτικό, παρά το γεγονός ότι είχε διαπιστωθεί η ανεξέλεγκτη δράση των λαθρομεταναστών –που εισήλθαν παράνομα στη χώρα μας–, που με τις ανοιχτές υπάρχουσες δομές διαμονής είχαν τη δυνατότητα να «βολτάρουν» την ημέρα, και το βράδυ να προσέρχονται για φαγητό και ύπνο, χρειάστηκε ο εμπρησμός στη Μόρια για να ληφθεί η απόφαση της εγκατάστασής τους σε κλειστές δομές.
Και όμως, στο τελευταίο συνέδριο της ΝΔ ο πρώην πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς είχε επισημάνει αυτή την «ανορθογραφία», χωρίς οι κυβερνώντες να λάβουν υπ’ όψιν τους τη συμβουλή του, ώστε έγκαιρα να ακολουθηθεί μια διαδικασία που επί των ημερών του είχε επιλεγεί και είχε σημειώσει ικανοποιητικά αποτελέσματα.
Γ) Τομέας «Αθλητισμός»
Στον Αθλητισμό μπορεί το νομοσχέδιο του υφυπουργού Λ. Αυγενάκη, που ρυθμίζει θέματα της Ολυμπιακής Επιτροπής, των ΑΜεΑ, τον τρόπο εκλογής των διοικήσεων των σωματείων, πλην όμως απέχει πολύ από την επίτευξη της εξυγίανσης, ειδικά στο ποδόσφαιρο, αφού οι εκλογικές διαδικασίες δεν παρουσιάζουν καμία διαφορά από εκείνες των τελευταίων 25 ετών με τα γνωστά αποτελέσματα.
Παράλληλα, η θέση της χώρας μας από την κορυφή της πυραμίδας το 2004, συνεχώς υποχωρεί, με αποτέλεσμα στον ειδικό πίνακα αξιολόγησης της UEFA να μας ξεπερνάει και η Κύπρος.
Δ) «Αποψίλωση» των υπουργικών αρμοδιοτήτων
Το επιτελικό κράτος, όμως, έχει «προχωρήσει» και στην τροποποίηση σημαντικών υπουργικών αρμοδιοτήτων.
Στον πρόσφατο «ανασχηματισμό» υπήρξε σημαντική «αποψίλωση» αρμοδιοτήτων σε κορυφαίους τομείς των υπουργικών δραστηριοτήτων.
Έτσι, ο τομέας των επενδύσεων «έφυγε» από τον υπουργό Ανάπτυξης, οι δαπάνες του υπουργείου Υγείας επίσης «έφυγαν» από τον αρμόδιο υπουργό, το Ταμείο Ανάκαμψης δεν υπόκειται στην αρμοδιότητα του υπουργού Οικονομικών, όπως και το Ασφαλιστικό δεν ανήκει πλέον στις αρμοδιότητες του υπουργού Εργασίας.
Τα νέα χαρτοφυλάκια δόθηκαν σε τεχνοκράτες, χωρίς ιδιαίτερη πολιτική προϊστορία και χωρίς σημαντική αναγνωσιμότητα, πράγμα που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ο χειρισμός κάθε θέματος που αφορά τις παραπάνω αρμοδιότητες θα εγκρίνεται από το επιτελικό κράτος που κατοικοεδρεύει στο Μέγαρο Μαξίμου.
Ε) Ο παραγκωνισμός της κοινοβουλευτικής ομάδας
Όλα τα νομοσχέδια έρχονται προς ψήφιση, χωρίς να έχει προηγηθεί κάποιος διάλογος με τους βουλευτές.
Έτσι, οι βουλευτές φιμώνονται, ακόμη και αν πρόκειται να διατυπώσουν εποικοδομητικές προτάσεις σε αυτά. Σε θέματα, μάλιστα, εθνικού ενδιαφέροντος, εμποδίζονται να εκφέρουν γνώμη, διαδικασία που τους δημιουργεί πρόβλημα και με τις εκλογικές τους περιφέρειες, αφού παραμένουν βουβοί λόγω των διαδικασιών και βεβαίως των εντολών του επιτελικού κράτους.
Έχουμε την απορία αν στην προσεχή συζήτηση στη Βουλή για την κύρωση της συμφωνίας των Πρεσπών, που είχε κάνει ο Τσίπρας με τα Σκόπια –και για την οποία είχε ανοιχτά αντιταχθεί ο πρωθυπουργός Κυριάκος– θα δοθεί η ευκαιρία στους βουλευτές –κυρίως τους «βόρειους»– να ψηφίσουν κατά συνείδηση και όχι καθ’ υπόδειξη.
ΣΤ) Σε πρώτο πλάνο οι «μουσαφιραίοι»
Όπως είναι γνωστό, ο περίγυρος του επιτελικού κράτους έχει στελεχωθεί από πολλά πρόσωπα που εν πολλοίς δεν είχαν καμία σχέση ή προϊστορία ως στελέχη της ΝΔ.
Είναι οι επονομαζόμενοι «μουσαφιραίοι» στην κυβέρνηση, όχι όμως και στην παράταξη.
Βεβαίως, δεν αμφισβητείται η ικανότητά τους, αλλά με την επιλογή αυτή αμφισβητείται ευθέως η ύπαρξη ικανών στελεχών εντός της παράταξης της ΝΔ.
Ως γνωστόν, στο περιβάλλον του επιτελικού κράτους κινούνται άξιοι τεχνοκράτες, όπως οι κ.κ. Γεραπετρίτης, Σκέρτσος, Πατέλης, Βλαστάρης, Τσιόδρας, η κα Πελώνη κ.ά.
Αν όμως κάποιος αναζητήσει πρόσωπα με τα ίδια –ίσως και περισσότερα– προσόντα που προέρχονται από τα σπλάχνα της ΝΔ, μάλλον θα δυσκολευθεί στην ανεύρεσή τους.
Καλό θα είναι ο πρωθυπουργός να επανεξετάσει κάποια θέματα που αφορούν τον τρόπο διακυβέρνησής του, γιατί έρχονται δύσκολες ημέρες στις οποίες δεν περισσεύει κανείς, ώστε να παραμείνει ανενεργός λόγω πικρίας.
Οι προαναφερόμενες περιπτώσεις, που σαφώς δείχνουν την ύπαρξη κάποιων «ρωγμών» στο επιτελικό κράτος, θα πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπ’ όψιν και να «κλείσουν» το συντομότερο δυνατόν.
Όταν γυρίζεις σε κάποιον την πλάτη, πιθανόν στο μέλλον να σου γυρίσει κι εκείνος τη δική του…
www.iapopsi.gr