Η λιγότερο αναπτυγμένη τουριστικά περιφέρεια διεκδικεί μεγαλύτερο μερίδιο στην τουριστική πίτα της χώρας υλοποιώντας για πρώτη φορά στρατηγικό σχέδιο με ορίζοντα πενταετίας
Το μερίδιο που της αντιστοιχεί στην πίτα της τουριστικής ανάπτυξης της χώρας διεκδικεί η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας.
Η λιγότερο τουριστικά αναπτυγμένη -και μάλιστα με διαφορά- περιφέρεια επανασυστήνεται στις αγορές της Ελλάδας και του εξωτερικού μέσω ενός στρατηγικού σχεδίου μάρκετινγκ που αξιοποιεί το τρίπτυχο φύση – πολιτισμός – γαστρονομία. Ένα σχέδιο προβολής που αντιμετωπίζει ενιαία το τουριστικό προϊόν της Δυτικής Μακεδονίας με τις τέσσερις περιφερειακές ενότητες (Καστοριά, Κοζάνη, Φλώρινα, Γρεβενά) και στοχεύει στην αύξηση της επισκεψιμότητας αλλά με όρους βιωσιμότητας.
Το σχέδιο εκπονήθηκε από την Περιφέρεια σε συνεργασία με τους φορείς του τουρισμού και τον σύμβουλο τουριστικού μάρκετινγκ, επίκουρο καθηγητή του Πανεπιστημίου Πατρών, Δημήτρη Κούτουλα. Αιχμή του δόρατος είναι η ολοκληρωμένη και συστηματική προβολή μέσω του διαδικτύου, έτσι ώστε να υπάρξει στοχευμένη προσέλκυση τουριστών σε μία περιοχή όπου το 82,5% των ξενοδοχειακών διανυκτερεύσεων αντιστοιχεί σε Έλληνες επισκέπτες, με πολύ μικρή μέση διάρκεια διαμονής, μόλις δύο μέρες και πολύ χαμηλή κατά κεφαλήν δαπάνη σε σχέση με τον εθνικό μέσο όρο.
«Μιλάμε για τη μόνη περιφέρεια της Ελλάδας που δεν έχει θάλασσα. Επίσης, είναι η λιγότερο ανεπτυγμένη τουριστικά περιοχή της Ελλάδας, στην οποία αντιστοιχεί το 0,5% της τουριστικής κίνησης όλης της χώρας. Κοιτώντας, ωστόσο, τι έχει γίνει σε άλλες περιοχές με μεγάλη τουριστική ανάπτυξη, αυτό δεν είναι κατ’ ανάγκη κακό. Αντιθέτως, μας δίνει τη δυνατότητα να χτίσουμε τον τουρισμό σε πολύ πιο υγιείς βάσεις σε σχέση με άλλες περιοχές. Η Περιφέρεια έχει υλοποιήσει κατά καιρούς κάποιες μελέτες για την πορεία και την ανάπτυξη του τουρισμού και προγράμματα τουριστικής προβολής. Το νέο στοιχείο είναι ότι για πρώτη φορά έχει εκπονηθεί ένα στρατηγικό σχέδιο μάρκετινγκ που βλέπει συνολικά την εξέλιξη του τουρισμού την επόμενη πενταετία και έχει ξεκινήσει και η υλοποίησή του. Εφεξής οι δράσεις θα γίνονται βάσει συγκεκριμένης στρατηγικής, ώστε να αποκτήσει μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα η περιφέρεια, να μεγαλώσει το μερίδιό της, να προσελκύσει περισσότερους επισκέπτες και από την Ελλάδα και από το εξωτερικό», είπε στη Voria.gr ο κ. Κούτουλας.
Το τρίπτυχο των πλεονεκτημάτων
Το σχέδιο εστιάζει στην ανάδειξη της εξαιρετικής φύσης που διαθέτει η πιο παρθένα περιοχή της Ελλάδας, στον πλούσιο πολιτισμό και στην παγκόσμιας κλάσης γαστρονομία. «Υπάρχει αυτό το τρίπτυχο: ο πολιτισμός που περιλαμβάνει τα πάντα, από τα αρχαιολογικά ευρήματα μέχρι τις λαϊκές παραδόσεις και την παραδοσιακή αρχιτεκτονική, το πραγματικά μοναδικό φυσικό τοπίο με τα εθνικά πάρκα, την πανίδα, με τις μεγαλύτερες βουνοκορφές μετά τον Όλυμπο και το μοναδικό σύμπλεγμα λιμνών. Άρα λοιπόν μιλάμε για έναν απίστευτο φυσικό πλούτο, για μία ανθρώπινη διάσταση ιδιαίτερα ζεστή και οικεία μέσα από τις λαϊκές παραδόσεις, την ιστορική διαδρομή που καταλήγει στον πολιτισμό της καθημερινότητας που είναι η γαστρονομία. Έχουμε τοπικά προϊόντα, όπως είναι ο κρόκος Κοζάνης, οι πιπεριές Φλωρίνης, τα φασόλια Πρεσπών, τα τυροκομικά και όλα αυτά αξιοποιούνται μέσα από τοπικές συνταγές που δίνουν ένα πολύ καλό αποτέλεσμα. Δεν είναι τυχαίο ότι σε αυτές τις περιοχές υπάρχουν υψηλής ποιότητας βραβευμένα εστιατόρια. Η γαστρονομία, όπως και η πολιτιστική παράδοση, αποτελούν στοιχείο ταυτότητας και υπερηφάνειας των κατοίκων της περιοχής που κι αυτό είναι πολύ σημαντικό. Έχουμε δηλαδή αυτό το στοιχείο του “γαστρονομικού πατριωτισμού” κι από εκεί και πέρα έχουμε ένα ακόμα πολύ μεγάλο κεφάλαιο, το κρασί, που είναι παγκόσμιας κλάσης», τόνισε ο καθηγητής.
Άνοιγμα στο εξωτερικό
Το σχέδιο περιλαμβάνει άνοιγμα στις αγορές του εξωτερικού με ρεαλιστική στόχευση, δηλαδή αφενός από γειτονικές χώρες, αφετέρου από χώρες που επιζητούν αυτό ακριβώς που προσφέρει η Δυτική Μακεδονία. Αυτό προβλέπεται να γίνει με επιμέρους καμπάνιες ανάλογα την αγορά και πρωτίστως δυναμική παρουσία στο διαδίκτυο.
«Επειδή η Δυτική Μακεδονία είναι πολύπλευρος προορισμός, πρέπει αντίστοιχα να εντοπίσουμε τις επιμέρους αγορές. Μας ενδιαφέρουν και οι πεζοπόροι γερμανικής προέλευσης, μας ενδιαφέρουν οι καλοφαγάδες Γάλλοι, μας ενδιαφέρουν και οι κάτοικοι των ελληνικών πόλεων που θέλουν να δείξουν στα παιδιά τους τι είναι η φύση. Είναι, λοιπόν, μία προσέγγιση, όπου τις διακριτές τουριστικές εμπειρίες, δηλαδή τα τουριστικά προϊόντα, θέλουμε να τα παντρέψουμε με τις αντίστοιχες αγορές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι μια νέα προσέγγιση και για μας είναι πολύ σημαντικό να δημιουργήσουμε μία δυνατή διαδικτυακή παρουσία, γιατί πλέον εκεί κρίνεται η μάχη των ταξιδιωτικών προτιμήσεων. Υπάρχει μία έμφαση στη δημιουργία περιεχομένου υψηλής ποιότητας, προκειμένου αυτός ο τόπος για πρώτη φορά να προβληθεί σωστά. Μιλάμε για μια ιδιαίτερα φωτογενή περιοχή που δεν έχει φωτογραφηθεί ποτέ με τον τρόπο που της αξίζει», σημείωσε ο κ. Κούτουλας.
Η απάντηση στην απολιγνιτοποίηση
Το σχέδιο έρχεται να «κουμπώσει» με τη μετάβαση στην απολιγνιτοποίηση, που αναμένεται να αλλάξει άρδην τα οικονομικά δεδομένα της περιοχής την επόμενη πενταετία και κάνει ακόμα πιο πιεστική την ανάγκη να βρεθούν εναλλακτικοί τρόποι απασχόλησης των ανθρώπων που όλα αυτά τα χρόνια απασχολούνταν στην παραγωγή ενέργειας και σε όλες τις συνοδευτικές δραστηριότητες. Μέσω της τουριστικής ανάπτυξης η Περιφέρεια φιλοδοξεί να δημιουργήσει υγιείς, ελκυστικές ευκαιρίες για απασχόληση και για το επιχειρείν.
Με βάση, πάντως, τη μέση ετήσια πληρότητα, μπορεί να αναπτυχθεί το τουριστικό ρεύμα με τις υφιστάμενες ξενοδοχειακές μονάδας. Άλλωστε, όπως ανέφερε ο κ. Κούτουλας, στόχος μιας σωστά σχεδιασμένης καμπάνιας είναι να γεμίσει τις διαθέσιμες και τις όποιες μελλοντικές κλίνες κι αυτό επιτυγχάνεται όχι απλώς με την προσέλκυση επισκεπτών, αλλά και με μια πιο στοχευμένη δουλειά στο κομμάτι της εποχικότητας, δηλαδή στις περιόδους που είναι χαμηλή η πληρότητα.
πηγή:voria.gr